Dukkah stegt blomkål med mynte yoghurt, fennikelsalat med appelsin & myntemarineret kylling


Man kan vist roligt sige, at den røde tråd i denne menu, er mynte. Og det er både i en frisk og i en tørret udgave. Tørret mynte smager meget anderledes end den friske. Den får en mere markant mentol smag og er mere frisk - og det smarte ved den tørrede mynte er, at den altid er lige ved hånden. Faktisk foretrækker jeg den tørrede.
Den friske mynte kunne jeg længe ikke spise, fordi jeg i mine yngre dage (ikke at jeg er gammen), drak ok mange mojitos, så jeg forbandt simpelthen mynte smagen med den ellers fantastiske drink. Nu er det efterhånden mange år siden jeg har fået sådan en mojito så nu kan jeg igen nyde smagen af mynte i madlavningen.



Mynte marineret kylling:

2 kyllingebryst
1 tsk tørret mynte
1 fed hvidløg
1 spsk olivenolie
Havsalt og friskkværnet peber

Rør ingredienserne til marinaden sammen. Kom kyllingen i en frysepose og hæld marinaden ved og fordel det godt rundt om kyllingen.

Lad den marinerer min. 30 min.

Steg kyllingen på en grill pande til den er den er gennemstegt.

Fennikel med appelsin & mynte:

2 fennikel
2 appelsiner
Mynteblade fra 3 stilke 
2 spsk sesamolie 
Saften fra 1/2 citron
Havsalt og frisk kværnet peber.
1 lille håndfuld grofthakkede pistacienødder

Lav en dressing af sesamolie, citron, salt og peber
Halver fennikel på langs og skær dem i tynde strimler på et mandolin jern. Skær skrællen af appelsinerne og skær dem i tynde skiver. 
Læg alle myntebladene oven på hinanden, rul dem stramt sammen og skær dem i tynde strimler.
Vend fennikel og appelsin med dressingen, anret salaten i en skål og drys med mynte og pistacienødder.

Dukkahstegt blomkål med mynte yoghurt:

1 stort blomkål eller 2 små
1 spsk dukkah

2 dl græsk yoghurt
Revet citronskal fra 1/2 økologisk citron
1 fed hvidløg
Mynteblade fra 3 stilke, hakket groft
Havsalt og friskkværnet peber

Rør alle ingredienserne til mynte yoghurten sammen og smag til med salt og peber.

Del blomkålen i mindre buketter og steg dem i olivenolie og dukkah ved medium varme i 5-7 minutter.

Server den dukkah stegte blomkål sammen med mynte yoghurten.



Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,