Spiresalat og saftige vegetarbøffer


Bønnespirer udgør hovedingrediensen i denne knasende salat og misodressingen gør det til en fortryllende smagsoplevelse - serveret med saftige vegetarbøffer, der er så gode at de udmærker sig som fredagsbøffen!


Jeg bliver lige lidt i misotemaet idag også - jeg har nemlig lavet en helt fænomenal dressing, der så god at du har lyst til at slikke skålen ren, for at få det hele med.

Miso er lavet af fermenterede bønner - det lyder måske en smule afskrækkende, men tro mig, det smager så godt.
Miso bidrager ligesom kød men en umami smag - den 5. grundsmag udover surt, sødt, salt og bittert.
Og netop umami smagen er vigtig at tilføje når du laver kødfrie måltider for at få tilfredsstillet smagsløgene og ikke sidder tilbage med en tam følelse af et utilfredsstillende måltid.
Derfor har jeg også tilsat miso til vegatarbøffen, det giver en dyb smag til bøffen.
Gulerøder og squash gør den saftig og den kogte quinoa giver bøffen bid og kontrast.

En helt igennem fantastisk bøf, du sikkert kan fornemme jeg er meget begejstret for - det håber jeg også du kan blive, den er nemlig så god at den, som jeg nævnte tidligere, fortjener pladsen som fredags bøf.


Spiresalat:
- tilbehør til 4 personer

1 bakke mungbønnespirer
1 bakke bønnespirer
1 bakke azukispirer
1 bundt radiser
3 gulerødder, groft revet
200 g edamamebønner, afbælgede og optøede
2 forårsløg, i tynde skiver

3 spsk ristede sesamfrø
evt. frisk koriander

Miso dressing:

1 spsk. miso
1 spsk. tahin
1 spsk. tamari - glutenfri soya
1 tsk. dijonsennep
Saften fra 1 stor og saftig lime
1 tsk. agave eller ahornsirup

Fremgangsmåde:

Pisk alle ingredienserne til dressingen sammen og afbalancer evt. smagen til din præference med mere sødt, sur eller salt.

Kom alle ingresienserne til salaten i en stor skål og vend det med dressingen.
Anret salaten i en skål eller på et fad og pynt med ristede sesamfrø og koriander.




Saftige vegetarbøffer:
- 6 stk


1 dåse kikærter
2 dl kogt quinoa
1 spsk. knuste hørfrø + 3 spsk. vand - rørt sammen og trukket i 10 min.
1 håndfuld bredbladet persille
2 gulerødder, groft revet
1 squash, groft revet
1 spsk miso
1 tsk koriander
1 tsk spidskommen
1 tsk paprika
2 tsk salt
1-2 spsk. loppefrøskaller eller mel til at binde farsen sammen med.

Fremgangsmåde:

Blend kikærterne sammen med hørfrøæg, krydderier og salt.
Hvis farsen er meget våd kan du tilsætte et par spsk. loppefrøskaller eller mel.

Tænd ovnen på 200 grader og kom bagepapir på en bageplade.
Rør alle de øvrige ingresienser i og form farsen til 6 bøffer og læg bøfferne på bagepladen.
Sæt pladen i ovnen og bag bøfferne i 20-25 min.

Server de saftige vegetarbøffer til spiresalaten og brug misodressingen som dyppelse.




FOTO & STYLING: Maria / Vanløse Blues
OSPKRIFT: Maria / Vanløse Blues
REGI: Bloomingville

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,